Tuesday, October 5, 2010

black maria

Satu masa diawal melenium
Jam 1 pagi..
Disimpang 4 kg aku
Aku,arin cik att,awang,g galo,e cik mat.

Tengah best borak2 kat satu kedai makan tapi dah tutup.aku sempat gak ushar ke kedai mana tau nampak awek yg keja situ tak pakai apa-apa ke.......tapi anak toke kedai 2 lawa la,anak orng petani kot,aku pun krng pasti....walaupun kedai dah tutup kami masih kencang lagi sembang......

e cik mat kelihatan ke belakang kedai,kencing kata dia...
Tapi aku bajet nak skodeng latu...haram tak mau ajak......

Tengah rancah borak....
Tiba-tiba sebiji van polis @ black maria break....awang selaku orng paling tua.......mengeluarkan arahan relex-relex kita tak buat salah.....relex....seorng polis kot,dah dia keluar dari van tu.....menjerit.......jangan lari......jangan lariii....

Dengan spontan aku start moto epai aku trus hentak gear dengan tumit......apa lagi lari la....
Aku pecut bagai kena kejar dgan polis memeng pun.....termasuk awang yg tadi kata jngan lari kita tak salah....pun pecut gak ngan epai dia

Semasa memecut aku sempat toleh belakang....aku lihat arin cik att,g galo memecut bak watsen nyambek....sambil dikejar oleh brother polis 2.sampai je kawasan bendang padi...arin ck att terus terjun dlm sawah padi...apa yg aku tak leh lupa....sambil dia lari dalam sawah boleh dia ketawa dengan kuat...menambahkan lagi amarah brother polis...

Sejam kemudia apabila keadaan selamat
Kami kumpul di rumah adi.....
arin ck att sampai lutut penuh dgan selut.....manakala g galo seluruh badan penuh air longkng.katanya terjun dalam telaga kumbahan sapa tah...dengan parut di dahi...kata dia terlanggar dawai penyidaii..kami semua selamat.....apa jadi ngan e cik mat...dia story semasa dia tengah kencing dia lihat seorng polis telah turun lebih awal lagi.nasip baik dia sembnyi dalam kandang lembu tok wan mokthar...

Besoknya polis peronda datang ke kedai tok man misai,ini memang port polis berenti kena air tebu petang.....

Dari apa yg polis tu bg tau tok man misai.....budak sini memang liat nak tngkap depa semalam...kalo dapt naas depa.....budak kg sebelah kami dan angkut dah semalam tapi kampung ni susuh skit...

Yg aku tau budak kg sebelah seminggu gak dok dalam lokap...

Nasib baik tak dengar cakap awang tidak seminggu gak kami dlm lokap...

No comments:

Post a Comment